אתגרים למשוררים צעירים / לורנס פרלינגטי
המצא שפה חדשה שכל אחד יכול להבין.
טפס על פסל החירות.
שאף אל הבלתי מושג.
נשק את המראה וכתוב מה אתה רואה ושומע.
רקוד עם זאבים ומנה את הכוכבים, גם אלה שאינם נראים.
הייה נאיבי, תמים, לא ציני, כאילו זה עתה נחתת על כדור הארץ (מה שאכן נכון לגביך, כפי שהוא נכון לגבי כולנו), נדהם מכל מה שנתקלת בו.
כתוב עיתונים חיים. הייה כתב שטח מהחלל החיצון, ממלא דיווחים לעורך אחראי שמאמין בגילוי דעת מלא ואפס סבלנות לאוויר חם.
כתוב שיר בלתי נגמר על חייך על פני כדור הארץ או בכל מקום אחר.
קרא בין השורות של השיח האנושי.
הימנע מהפרובינציאלי, כוון אל האוניברסלי.
חשוב סובייקטיבי, כתוב אובייקטיבי.
חשוב מחשבות ארוכות במשפטים קצרים.
אל תשתתף בסדנאות שירה, אבל אם תעשה כן אל תלך כדי ללמוד “איך” אלא כדי ללמוד “מה” (על מה חשוב לכתוב).
אל תרכין ראש בפני מבקרים שבעצמם לא כתבו יצירות גדולות.
התנגד הרבה, ציית פחות.
שחרר בחשאי כל בעל חיים שתראה בכלוב.
כתוב שירים קצרים בקולן של הציפורים. עשה את מילות השיר שלך שיריות באמת. שירת ציפורים אינה נעשית בידי מכונות. תן לשירים שלך כנפיים כדי שיעופו אל צמרות העצים.
האמרה המפורסמת של וויליאם קרלוס וויליאמס ש”אין רעיונות אלא רק בדברים” היא בסדר לפרוזה, אבל מכת מוות לליריציזם מפני שדברים הם מתים.
אל תתרכז בטבור שלך בשירה ותצפה משאר העולם לחשוב שזה חשוב.
זכור הכל, שכח כלום.
פרוץ גבולות, אם תצליח למצוא כאלה.
סע אל הים, או עבוד ליד מים, וחתור בסירה משלך.
התרועע עם משוררים חושבים. קשה למצוא כאלה.
טפח התנגדות פוליטית וחשיבה ביקורתית. “מחשבות ראשונות הן הטובות ביותר” לא תמיד מובילה לשירה גדולה. מחשבות ראשונות יכולות להיות הגרועות ביותר.
מה מעסיק את מחשבתך? מה נמצא במחשבותיך? פתח את פיך והפסק למלמל.
אל תהיה כל כך פתוח-ראש עד שהמוח שלך ייפול החוצה.
הטל ספק בכל דבר ובכל אחד. היה חתרני, פקפק באופן קבוע במציאות ובסדר הקיים.
הייה משורר, לא קופירייטר. אל תסרסר, אל תתחנף, בעיקר לא לקהלים אפשריים, לקוראים, עורכים או מוציאים לאור.
צא מהארון שלך. חשוך שם בפנים.
גלגל למעלה את התריסים, פתח את החלונות, הרם את הגג, הברג החוצה את המנעולים מהדלתות, אבל אל תשליך את הברגים.
הייה מחויב למשהו מחוץ לעצמך. הייה מיליטנטי לגבי זה. או לפחות אקסטטי.
להיות משורר בגיל שש-עשרה זה להיות בן שש-עשרה. להיות משורר בגיל 40 זה להיות משורר. הייה שניהם.
התעורר ולך להשתין, העולם עולה באש.
שיהיה לך יום יפה.
(סן פרנסיסקו, 2001)
כללי הכתיבה הספונטנית של ג’ק קרואק
מחברות סודיות משורבטות ודפים פרועים מודפסים, להנאתך שלך.
מקבל הכל, פתוח, מקשיב.
נסה לא להשתכר אף פעם מחוץ לביתך.
התאהב בחייך.
מה שאתה מרגיש ימצא את צורתו.
הייה הקדוש הדפוק המשוגע של המחשבה.
נשוף עמוק ככל שאתה רוצה לנשוף.
כתוב מה שתרצה חסר תחתית מתחתית המחשבה.
החזיונות שאין לתאר של האינדיבידואל.
אין זמן לשירה רק מה שזה.
טיקים חזיוניים רוטטים בחזה.
מרותק מתוך טראנס חולם על האובייקט שלפניך.
הסר כל מעצורים ספרותיים, דקדוקיים ותחביריים.
כמו פרוסט, הייה ג’אנקי זקן של זמן.
מספר את הסיפור האמיתי של העולם במונולוג פנימי.
היהלום של לב העניין הוא העין שבתוך העין.
כתוב מתוך זיכרון ופליאה לעצמך.
עבוד מתוך העין האמצעית החוצה, שוחה בים השפה.
קבל את האובדן לעד.
האמן בקווי המתאר הקדושים של החיים.
היאבק כדי לתאר את השצף שכבר קיים במחשבה.
אל תחשוב על מילים כשתעצור אלא כדי לראות את התמונה טוב יותר.
עקוב אחרי כל יום שתאריכו מוטבע בבוקרך.
אין שום פחד או בושה בכבוד של ניסיונך, שפתך והידע שלך.
כתוב כדי שהעולם יקרא ויראה את התמונה המדויקת שלך ממנו.
ספרסרט הוא הסרט במילים, צורת האמנות האמריקאית הוויזואלית.
בשבח האופי שבבדידות הלא אנושית המרה.
יוצר פראי, בלתי ממושמע, טהור, מגיע ממתחת, משוגע יותר טוב יותר.
אתה גאון כל הזמן.
כותב-במאי של סרטים ארציים, ממומנים ומופקים ע”י המלאכים שבשמיים.